Tuesday, November 24, 2009

Selamat Pulang Ika..

Jumaat 13 Nov 2009 :SMS dari shahid saya terima ttg kematian ika, amat mengejutkan saya yang baru saja terlelap sebaik tiba dari sekolah.. ptg itu saya rasa lain sangat..berdebar2..dah seminggu sebenarnya hati berdebar2..ingatkan disbbkan tekanan darah rendah..tapi rupanya berita kematian ika jawapannya...Saya kabarkan berita ini kpd ana hafizan, ternyata dia juga terkejut dan kami merancang untuk pergi ziarah bersama..nak tunggu suami, mesti tak sempat sbb dia pulang lewat jam 7 malam..

Saya terus bagun dari tidur..sms yusni bertanyakan alamat rumah ika..saya tak biasa dengan Bandar Baru Uda (rumah keluarga ika, sekali je pernah hantar ika, sure tak ingat jalan)...jawapan dari yus.."ika meninggal kat rumah sepupu dia..kat Pasir Gudang.." hah! terkejut saya...saya juga tinggal di Pasir Gudang. Setelah confirmkan alamat dari yus, sms diterima,"jenazah ika berada di rumah sepupunya di no33, sejambak 1, taman bukit dahlia.." masyaAllah...jiran saya! mmg saya tak tahu dia tinggal di situ bersama sepupunya setelah ibu dan ayahnya berangkat ke Mekah..rasa bersalah saya pada arwah..sekali pun saya tak sempaat hubungi arwah dan ziarah semasa arwah sakit.. mmg saya terkilan. lagi-lagi bila dapat tahu arwah tinggal dekat sangat dengan rumah saya.

Jam 6 ptg, dalam renyai hujan, saya, yus n ana sampai di rumah sepupu arwah dan ada beberapa lagi sahabat wave di situ...mmg sedih saat itu. smpat kami sedekahkan yassin dan mencium jenazah buat kali terakhir..tak tertahan air mata saya melihat wajah arwah..lama saya ambil masa untuk tenang dan mencium arwah.tenang shj wajah arwah pergi berjumpa Ilahi..di usia 25 tahun dia telah dijemput kembali..dia yang tabah, periang dan sangat komited dengan perjuangan..ramai yang datang mendoakan arwah pada hari itu...semoga syurga milikmu dik... betul lah, kematian itu menginsafkan kita..takut memikirkan saat kita nanti bagaimana??dia sudah pulang, kita bila lagi???

Zurina,
Sejambak16,
Taman Bukit Dahlia.

2 comments:

FirJah said...

salam zu.. arwah sakit ape?? moga dicucuri rahmat Ilahi...
zu raya mana tahun ni?? balik baling tak??

permata hati said...

salam zu, takziah emy ucapkan..zu sihat?
mak n ayah insyaAllah balik baling raya haji..tapi emy tak dpt ikut sbb hubby keje