Wednesday, August 26, 2009

Hari Gaji...Selesaikan Hutang.


Mengingati hutang mmg membuatkan kepala saya rasa serabut dan susahnya nak melelapkan mata..semalam hari gaji bagi semua pekerja kerajaan, termasuk lah saya..ermm sempena juga dengan cuti sekolah, semalam seharian saya mengunjungi semua bank2 yang berkaitan untuk menjelaskan segala hutang2...rupanya banyak hutang saya yang nak kena jelaskan..dan dalam bulan yang mulia ni jugak baik tak dilengah2kan hutang..bukankah membayar hutang itu wajib hukumnya..

so sambung balik citer semalam, mula2 saya pergi sekolah ambil segala surat2 bank.maklumlah dan 2 weeks tak g sekolah..penuh pigeon hole saya. bayar bil2 segala bil, bayar hutang2 my credit card...menyesal guna crdt card!! sekarang tanggungla sendiri...walaupun hutangnya xbanyak, tapi terasa jugak bebannyaaaaaaa...selsaikan duit perabot..(kabinet dapur n TV) sebelum ni bayar deposit je dulu. transfer duit kutu (undi) n hutang baju pada Na, ada lagi hutang pinggan mangkuk ngan kak fuzi, bukak sekolah baru leh bayar...waaa banyaknya...nak tulis pun semput rasa...ape lagi bahu yang memikul hutang2 ini!

belum habis lagi cerita hutang saya...semlm saya smpt jugak singgah pejabat pos..poskan borang maklum balas PTPTN..dah bertahun tak bayar duit hutang yang satu ni...tapi atas kesedaran Ramdhan kali ni, saya tekad jugak nak buat potong gaji untuk PTPTN..harapkan disiplin diri untuk bayar di bank.jgn haraplah...lepas ni tolak la gaji ea...xpayah nak pikir2 lagi! senang skit rasa hati....

setelah selesai semua, maka buku kira2 dibuka semula untuk mengira bakinya....huh! yang tinggal hanyalah RM 142.00 untuk belanja bulan ni.cukup ke ni?? yang penting hati dah lega semua hutang dah selesai. Azam Ramadhan kali ni, lepas ni kena puasa shopping, puasa makan, and stop guna crdt card!

3 comments:

Ninie said...

salam..hehe..banyaknye hutang..emm..pasal credit card, saya memang tak pernah guna dan tak pernah ada. Kalau baca di blog ustaz Zaharuddin , credit card ada unsur riba'. so, kalau boleh tinggalkan, tinggalkan lah..

Ninie

FirJah said...

PTPTN ada org pesan jgn wat tolak gaji..
katanya diaorg akan tolak ikut suka hati dia jer.. tak pasti la sejauh mana kesohihannya..
kak jah tak pernh tolak gaji tp bayar online guna maybank2u lagi mudah...bil2 pun semua guna online...
daftarlah maybnk2u!!!
tp lepas guna mybnk2u jgn lupa log out..
tak cukup dgn log out.. zu g ke TOOLS amik CLEAR PRIVATE DATA.. clearkan semua.. takut2 org leh detect password mybank2u kita...

Zurina said...

thanks ninie, atas pesanan..ermmm pindah rumah baru..banyak barang nak kena beli...hehe..terlajak excited!

pasal tolak gaji ni zu dah survey2 banyak pandangan...mmg ada kes macam tu, tapi kita kena la alert, cek setiap kali penyata sampai..bila dah cukup kena inform pada LHDN..stopkan..dia tolak ikut jadual ..every year tak sama..maybe ada yang konfius...tapi zu pikir bukan tiap2 bulan nak kena pening kepala....so oklah skit...huhu

maybank2u dah lama daftar..tapi entahlah ..dah lama tak buka...ok kak jah..thanks for your suggestion! kena buat jugak lepas ni!