Monday, January 19, 2009

penat..letih..xde mood..

baru 2 minggu sekolah bermula,..hanya 3 perkataan ni yang mampu saya ungkapkan...entahla nape...rasa penat dan letih sangat2 dengan sesi persekolahan tahun ni ...semangat yang di tiupkan awal tahun hari tu rasa makin luntur ...dengan kerja yang banyak sehingga serabut kepala..sampai tak tahu nak mulakan dari mana...adui mak...bukan snng tau nak jadi cikgu ni...

menyesuaikan diri dengan pelajar baru mmg memenatkan..walaupun dari tingkatan satu ajar mereka, bila dah streaming baru, tahun baru, geng baru, perangai pun masing2 haru biru..
selalunya situasi beginilah yang buat semngat saya luntur..

saya: "ok, hari ni kita tulis karangan" (in BI)
pelajar 3P: " malas la cikgu"
saya: "ok lah kita tulis skit jer" (masih memujuk)
pelajar: " cikgu buku pe hari ni??
saya: "buku karangan, buku besar.."
pelajar: "tak bawa buku la cikgu...
"belum beli lagi la cikgu...."
cikgu, pakai buku kecik leh tak???
tak de duit nak beli buku panjang... "
cikgu: "oklah..hari ni tulis buku mana yang ada dulu ok.."

saya pun dengan penuh semngat tulis di papan hitamm..
dalam 10 minit pusing belakang...ada yang dah kat luar kelas..
"boys..masuk,..tulis sekarang.."
"ala cikgu....kejap la..."

inilah antara yang berlaku pada pelajar2 hari2.....melayan 40 orang setiap kelas...penatkan...

dan muka2 ni la yang selalu saya jumpa di bilik disiplin..rotan yang sedia ada macam sudah kenal dengan pungg**ng2 mereka..dah kebas dan kebal...sebat 1 rotan..hanya dijelingnya cikgu disiplin..2 rotan baru gosok skit bont**t nya..x tau la nak buat cam na lagi... kadang2 bukannya penat ape pun, tapi lelah melihat semakin ramai yang dihukum atas pelbagai sbb...satu ujian psikologi buat saya yang menghuni di bilik disiplin :((



...........cikgu zurina kepenatan menanti meeting English Panel....................

2 comments:

Ashikin said...

Salam zu...sekadar berkongsi pandangan...remaja mmg agak sukar dilentur tapi tak mustahil...apa yg boleh saya cadangkan, luangkan sedikit masa membaca buku2 seperti adolescent psychology, learning theories; eg operant conditioning - reward and punishment...saya pernah cuba masa handle kelas undergraduate dulu...alhamdulillah it worked! Apa pun jgn putus asa...jgn terlalu manjakan, jgn pula terlalu tegas...must be balance... ALLAH Musta'an!

Zurina said...

terima kasih wan atas pandangan dan nasihat....insyaAllah ada masa saya akan cari buku2 ni..