Wednesday, December 2, 2009

Erti Korban..baru ku tahu..

Alhamdulillah tahun ni saya menyambut Hari Raya Aidiladha bersama suami di kediaman kami di Taman Bukit Dahlia, Johor. Raya puasa dulu pun kat sini dan raya haji pun kat sini jugak…raya pertama kami di rumah kami sendiri! Walaupun berada jauh dari kampong,(rindu sangat!) tapi sebagai isteri saya kenalah akur dengan jadual kerja suami yang jarang ada cuti..raya haji pun kerja..non stop.(include sabtu ahad, katanya muda2 kena kerja kuat..cari rezeki lebih..asyik buat OT je lah).hemm..inilah pengorbanan pertama kami sejak bergelar suami dan isteri.

Aidiladha kali ni, buat saya berfikir dan berfikir..tentang pengorbanan yang pernah mak dan abah saya buat dalam mengharungi rumah tangga..membesarkan kami 4 beradik dan memberikan pendidikan yang sebaiknya. Alhamdulillah saya panjatkan kesyukuran dan doa buat mak dan abah kerana telah melakukan pengorbanan yang besar untuk kami. Sekarang setelah bergelar isteri…berkerjaya..ada rumah tangga sendiri..sedikit sebanyak baru saya dapat jawapan kepada banyak soalan saya kepada mak suatu masa dahulu dahulu.

“Mak, gaji mak kan banyak..kenapa mak tak pernah tukar baju”? jarang sekali mak buat baju kurung baru. Baju kerja mak pakai uniform jururawat.

“Mak, kita dah lama tak tukar perabot..beli la sofa”..(soalan saya sbb saya sukar sangat ubah suai kedudukan perabot dan hiasan rumah!)

“Mak, rumah mak ni besar je, tapi kosong…beli la perhiasan, bagi cantik2..”

Selalunya jawapan mak...cukuplah apa yang ada.biarlah kita hidup sederhana. Tapi sekarang baru saya tahu..banyknya nak guna duit untuk urusan rumah tangga. Bil api, air, astro, telefon dan macam2 lagi bayaran yang sikit2..lama2 banyak jugak. Itu tak lagi mempunyai anak..kalau ada anak, saya pasti keperluan dan masa depan dia yang lebih di utamakan.

“Mak, kak ngah nak duit, nak beli buku..nak itu dan nak ini yang macam2 lagi permintaan saya yang suka mendesak ni,..tak pernah sekali pun mak hampakan..besar sungguh pengorbanan mak dan abh. (selalunya mmg minta dengan mak, dengan abh takut nak cakap) terima kasih mak.

cerita ttg pengorbanan abah.mesti mengalir air mata.. abh yang sanggup bangun seawal 4pagi untuk menoreh sebelum ke sekolah, abh yang sanggup berhenti belajar di SBP sbb atuk tak cukup duit, abh yang tidak pernah membeli baju lebih dari rm5 sehelai semasa ank sedang membesar..jrg lihat abh bertukar baju (anak2 semua branded bajunya...), abh yang sanggup ulang alik baling-changloon selama 3thn setiap minggu sbb mak tak dapat tukar(masa tu abh bonceng moto ex5 dia), dan abh la jugak yang berjaga malam menjaga kami 3 beradik masa tu masa mak sambung belajar..terima kasih abah. tak terbalas rasanya segala pengorbanan mak dan abh..

Sekarang, dah tak boleh minta-minta lagi..semuanya kena fikir dan tanggung sendiri..huh! bukan senang rupanya..banyak yang perlu di korbankan. Masa rehat yang perlu dikurangkan kerana urusan rumah tangga tak pernah selesai! Masa shopping pun dan tak de, kalau keluar jalan, duit pun akan cair..baik duduk rumah kan. Tiada lagi baju berganti setiap bulan. Tiada lagi perfume mahal2. tiada lagi barang2 makeup yang branded, handbag dan kasut pun jeling2 je lah kat butik…dan lebih banyak lagi yang perlu saya korban kan. Berkorban kerana Allah, insyaAllah terasa keberkatannya.. bukan mewah yang diharapkan..cukuplah berasa cukup dengan apa yang kita ada.



2 comments:

Mas said...

Insaf gak ah

Zurina said...

heee..ye ke mas..tu belum ada anak...mesti lagi insaf nanti.huhu